06. 06. 2019

Jak vybrat světla na fotografování aktu ?

Úvodem je třeba si říci, že každé fotografii by měla předcházet úvaha, kde by měl fotograf alespoň rámcově konkretizovat svou představu o fotografii, kterou chce vytvořit a následně se zamyslet nad optimálním způsobem jak zamýšleného výsledku dosáhnout.

O čem je potřeba popřemýšlet?

Je důležité zvážit, zda zvolit manuální, nebo automatický režim. Jakou hloubku ostrosti by měla mít výsledná fotografie a v souvislosti s tím i jaký objektiv chci použít. Je dobré vědět i jaké nejvyšší ISO si v závislosti na požadovaném výstupu (zda půjdou fotografie do tisku, nebo skončí jen na internetu) mohu dovolit použít a jaký zvolit čas.

Nelekejte se, ale v závislosti na výše uvedených okolnostech nám vyvstanou další otázky. Například, zda fotit z ruky, nebo ze stativu, jestli si při focení vystačíme pouze s přirozeným světlem, nebo je potřeba pracovat s umělým osvětlením (fotografická světla a blesky). A tím už se konečně dostáváme k jádru problému - jaké si pořídit vybavení ateliéru.

Práce se studiovými světly

Pokud se rozhodnu pro fotografování s umělým osvětlením, tak je potřeba zvážit, jaký zdroj umělého světla je nejlepší použít k nasvícení fotografie. Například zda je dobré použít systémový blesk, nebo rovnou záblesková světla, případně bateriové zábleskové světlo. Napadají nás i další otázky typu: Co když je na portrét nejlepší použít daylight trvalá světla? Nebo raději LED světla? Jaké použít a jak správně nasvítit foto pozadí?
A kdy nám naopak stačí k prosvětlení fotografie jen obyčejná odrazná deska? ...

Předpokládám, že na první polovinu výše uvedených otázek si každý alespoň mírně zkušený fotograf dokáže odpovědět sám. Podotknul bych tedy jen, že pokud zrovna nefotíme reportážní typ fotografie, kde dochází k rychlým neopakovatelným dějům (jako např. u sportu apod.), kde se některé automatické režimy hodí, protože zvyšují naše možnosti, tak doporučuji automatické režimy (mimo AF) primárně spíše vypnout a používat je pouze v nejnutnějších případech. Digitální zrcadlovka totiž dává nám fotografům širokou paletu možností, jak ztvárnit naši představu, vyjádřit ideu a o to nás automatické režimy svým algoritmickým průměrováním často spolehlivě připraví.

Kámen úrazu ovšem nastává v momentě, když se poprvé dostaneme do situace, že nevystačíme s přirozeným světlem a potřebujeme rychle sáhnout po vhodném zdroji světla – tam je pak každá rada drahá. Abychom předešli zbytečnému utrácení peněz za světelné zdroje, které nesplní naše představy, čemuž se při získávání zkušenosti metodou „pokus-omyl“ zabránit nedá, zkusil jsem napsat tento jednoduchý návod, jak při výběru studiového osvětlení postupovat.



Jak vybrat správné světlo na focení?

Předně je potřeba si uvědomit, že žádné studiové světlo není nejlepší a žádné není nejhorší. Je to spíše tak, že každý typ studiového světla se svým charakterem hodí pro jiný typ fotografie. Dále je také vždy potřeba počítat s nějakým kompromisem mezi pořizovací cenou světla a jeho funkcemi (nejlevnější nikdy nebudou ideální a nejdražší nikdy nemusí být nejlepší). Důležité je také příslušenství a vybrat vhodný stativ na světla. Vezmeme si to tedy popořadě.

Focení se systémovým bleskem

Hodí se systémový blesk? Určitě ano, když jde o reportáže, street, sport, svatby … tedy celkově o rychle probíhající, neopakovatelné děje, tak je v mnoha případech systémový blesk k fotoaparátu ideální.

Pokud jde o komponovanou portrétní fotografii, tak už je systémový blesk spíše kompromis mezi ne úplně ideálním světlem na straně jedné a tím, že je malý, lehký, skladný a vždy při ruce (to oceníme hlavně při práci v exteriéru) na straně druhé. Sám používám osvědčený Caler 600C TTL od Photon Europe, pokud není nic jiného po ruce. A to ideálně v kombinaci s geniálním MAGIC HEX softboxem pro systémový blesk od téhož dodavatele – charakteristicky tvrdé světlo blesku s ním dost slušně zjemním a výsledek vůbec není špatný. Nicméně tento malý zdroj světla se hodí spíše jen pro portréty a polo-celky. Na celou postavu je při plné intenzitě slunečního světla obyčejný blesk k fotoaparátu bohužel slabý.

Záblesková světla

Když nám jako zdroj světla systémový blesk nestačí, tak se dostáváme do dalšího levelu - volbě správného zábleskového světla. Setkávám se s tím, že se řada začínajících fotografů zábleskových světel „bojí“, ale ze zkušenosti vím, že naprosto zbytečně. Po krátkém osvojení základů práce se záblesky se naopak většina z nich posouvá profesně na vyšší úroveň.

Jak tedy postupovat při výběru světel v praxi?

Pokud preferujete spíše nízkou hloubku ostrosti a vysoké clony při focení portrétů moc nepoužíváte (pohybujete se převážně v clonách f1,2 - f8), tak vám s přehledem stačí slabší zábleskové světlo s nižším výkonem 300-400 Ws.

Pokud chcete světlo jen pro hobby účely a preferuje nízkou cenu, tak doporučuji BASIC Pro 300 Ws , které je ideálním kompromisem mezi nízkou pořizovací cenou a dobrou kvalitou, výdrží a výkonností světla.

Jestli se chcete do budoucna více profesionalizovat, ateliér rozšířit a často ho využívat, tak bych doporučil spíše sofistikovanější DIGITAL MASTER PRO DM-4. Obě jsou od Photon Europe, což je tradičně značka s nejlepším poměrem kvalita/cena na našem trhu. (Osobně používám cca. 13-tým rokem a mám dokonce ještě i pořád funkční první řadu záblesků s původními výbojkami a stále fungují bezchybně).

Které z výše uvedených světel si tedy vybrat? Jak jsem již psal výše, je to vždy jen kompromis mezi cenou na straně jedné a kvalitou+uživatelským komfortem na straně druhé. Mám vyzkoušené obě varianty, jsou velice bytelné (máme je v ateliéru, který pronajímáme a za dva roky provozu ani jeden problém).

Nicméně fotografové, kteří běžně používají vyšší clonová čísla, např. f11, 16 (při ISO 100), nebo ti co potřebují dorovnat, či přesvítit poměrně vysokou intenzitu slunečního světla, potřebují studiová světla s vyšším výkonem. Pro takové případy je potřeba výkon alespoň 600 Ws - zde opět doporučím, co mám sám vyzkoušeno - profesionální záblesk pro velkou zátěž - DPEII Pro 600Ws. Vyrábí se i v silnější verzi s vyšším výkonem 800s, ale to už využijete spíše jen, pokud často fotíte na tak vysoké clony jako f16, 22... .

Bateriová záblesková světla

Často dostávám dotaz, zda jsou bateriové záblesky lepší. Ano, určitě jsou (ale bohužel také dražší), dávají nám více možností. Například svobodu pro fotografování v exteriéru bez nutnosti připojení do el. zásuvky, ale také nadstandardní funkce jako TTL a HSS režimy, synchronizace na druhou lamelu, funci easy cap (rychlé vytvoření ořezové masky pro produktovou fotografii), nebo mód delay. Tuto funkci využijete tak, že  při nastavení závěrky na 1 minutu, můžete nastavit funkci zpoždění na 30s, (světlo tedy bleskne po uplynutí 30s od otevření závěrky). To oceníte hlavně při tvorbě light-paintingu. Při focení v exteriéru nejčastěji používám Photon Europe HD-TTL-610 – bateriové zábleskové světlo a pokud nepotřebuji TTL, tak si vystačím s levnější verzí HD-TTL-601.

Nicméně, když někam letím letadlem, nebo světlo vláčím světlo v batohu na zádech tak upřednostňuji o trochu slabší, ale zato lehčí a mnohem rychleji dobíjející HD 400 TTL HSS samozřejmě také na baterii.

Při testování HD 400 vznikly také dnešní ilustrační fotografie. A celkové dojmy? Výkon není nejvyšší, ale je to prostě „mazlík“ :) Stejně jako u HD- 610 a 601 přehlený, intuitivní, barevný ovládací panel (nemusel jsem ani jednou studovat návod k použití), na kterém jde vše dobře vidět a nastavit i na přímém slunci při fotografování na pláži. Velice rychle si zvyknete na znatelně kratší dobu znovu-dobití (pouze 1s! na plný výkon oproti 2,5s u silnějšího HD-610). Mimochodem i funkce TTL se mi zdá, že funguje ještě přesněji, než u silnějšího modelu. Malé rozměry a váhu jsem již zmínil, tak už snad jen luxusní sada pěti barevných gelových fitrů se speciálním reflektorem, na který se jednoduše a lehce přichytávají pomocí integrovaných magnetů.

Baterii jsem vždy použil na tři cca. 1,5 hodinová focení. Nikdy se mi ji nepodařilo vybít úplně, většinou ukazovala ještě přes polovinu kapacity. Nabíjel jsem spíše pro jistotu. Odhaduji, že na maximální výkon může vydržet minimálně 420-450 záblesků a při běžném focení na nižší výkony s přehledem 1.000 a více.



Trvalá studiová světla

A abychom si nepovídali jen o blescích, řekneme si také, kdy na portrét použít trvalá světla, často označovaná jako daylight (proto, že jejich udávaná barevná telpota 5500K je blízká dennímu světlu). Začnu tím, kde je nepoužívat - trvalá světla mají oproti zábleskům velice nízkou intenzitu, tak se nehodí na fotografování s vyššími clonovými čísly (snad jedině za předpokladu, že výrazně zvýšíme hodnotu ISO), nebo na fotografování na přímém slunečním světle (to je většinou tak silné, že trvalá světla se na fotce skoro neprojeví).

Výborně se hodí naopak do stylově zařízených interiérů. Osobně velmi často používám například SUN-400 Daylight 1000, který je díky svému měkkému charakteru světla pro fotografování stylů boudoir, beauty, newborn atd. Ideální.

Led světla na focení

A protože vývoj jde poslední dobou velice rychle kupředu, objevilo se poslední dobou i několik zajímavých LED studiových světel. Jsou tato LED-ková světla lepší na fotografování? Určitě ano - mají vyšší CRI a tedy i daleko lepší barevné podání (živější barvy) než klasická trvalá světla s úspornými zářivkami (trubicovými, nebo spirálovými). Také je k nim většinou i daleko širší nabídka příslušenství. Pokud hledáte ekonomickou variantu, spíše poze na portréty, tak mohu doporučit LED daylight 450 - trvalé světlo se softboxem 50x70, které se mimochodem také výborně hodí na produktovou fotografii.

Na focení celé postavy se hodí o něco vyšší výkon, alespoň LED EF-60 8500Lm bateriové světlo, nebo ideálně profesionální LED 2000B 5500K trvalé studiové světlo, které je osazeno klasickým bajonetem Bowens a jde na něj nasadit celá škála příslušenství pro tvarování světla od softboxů přes beauty dishe až po komínky. Toto světlo preferuji, je jen o něco dražší, než dříve uvedené hobby třídy a má dokonce ještě vychytanější (a bohužel i dražší) dvojče LED 2000A 3200K - 7500K s regulovatelnou barevnou teplotou, což už je naprostá špička. Pokud vyrážíte fotit do exteriéru, kde není možnost připojení k síti, tak je momentálně nejlepší volbou na trhu Trvalé bateriové, hybridní 150W světlo EF-150D LED.

Vizážistky a youtubeři zase ocení geniální LED RING LIGHT se zrcátkem, kde se při focení a natáčení vidíte a je tedy daleko snazší kontrolovat záběr.

A na konec ještě nesmím zapomenout na kapesní LED170 PANEL PRO přídavné světlo k fotoaparátu, které mám v brašně vždycky s sebou a hodí se při focení v šeru, když nechci ostré světlo od blesku - při svícení zblízka je s tímto malým LED panelem výsledek daleko přirozenější.

A co odrazná deska při fotografování portrétů?

To je poslední věc, které bych se dnes chtěl krátce věnovat. Pokud fotíte za silného slunečního světla, tak ji určitě doporučuji. Ale pozor, pokud chcete mít na fotografích dokonalou pleťovku, tak je potřeba pořídit speciální variantu - SUNSHINE odraznou desku, která dodává ideální tón pleťovým barvám u DSLR.

Při fotografování v exteriéru se mi také velice osvědčil odrazný panel outdoor pro MH 90X90, který obsahuje i difúzní vrstvu a dlouhé rameno, díky kterému ji můžete umístit nad model a změkčit tak ostré sluneční světlo - výsledkem je pak dokonalá, jemně nasvícená fotografie.

Jako poslední novinku nesmím zapomenout zmínit největší vychytávku poslední doby pro portrétní fotografy, kterou je PORTRAIT MASTER - Odrazný panel na prosvětlení portrétů, jehož jedinečný tvar vyplňuje stíny a dodává bezkonkurenční kresbu v jasech, dokonale a přirozeně vykresluje oční duhovky a pokud ho jednou vyzkoušíte, tak už portréty nebudete chtít fotit ničím jiným a zákazníci se jen pohrnou.

A na závěr to nejlepší - u Photon Europe je veškeré poradenství i technické konzultace (telefonicky, po e-mailu i osobně) ohledně studiové techniky zdarma. I když nemáte moc zkušeností a přijdete pouze s představou jaké fotografie byste chtěli fotit, dostanete návrh sestavy studiových světel a příslušenství “na míru” podle vašich potřeb a pak vám svícení půjde jednoduše samo.