Přeskočit navigaci
Lucie Lízlerová

Blog - jiri lizler.

18. 05. 2020

Realitní versus architektonická fotografie, kterou potřebuji?

Chystáte se nafotit nemovitost a nevíte jaký styl fotografií si vybrat. Profesionálních fotografů, kteří fotí nemovitostí je mnoho, ale liší se kvalitou a zaměřením, proto je dobré si na to dát pozor.
20. 04. 2020

Proč najmout profesionálního fotografa na focení realit?

 

Ať jste realitní agent nebo soukromník, který prodává nemovitosti, je vždy důležité ji mít dobře nafocenou a k tomu pěkně připravený text, který můžete přidat do inzerátu.

20-11-Kingscourt-byt0122-Double.JPG


V případě focení většinou řešíte jestli to nafotit sami nebo si na to někoho najmout. 

Vždyť přeci stačí vzít telefon a proběhnout bytem a nafotit to a vlastně ušetřím. 

Rozdíl v nafocení profesionálem a když si to nafotíte sami není jen v ceně. 

Podle statistik, čím lepší fotky tím rychleji nemovitost prodáte, v procentech je to asi o 30% rychleji. Také počet fotek hraje roli. Pokud vyfotíte jen jednu fotku pak inzerát bude až 2x déle viset na internetu než si ho někdo všimne.

Kamarád nebo profesionál? Vyplatí se v případě realitních fotografií investovat? Reality s profesionálními fotografiemi se prodávají dráže a kupující se tolik nehádají o snižování ceny. V Americe je rozdíl v ceně až 400 tisíc korun. A to se opravdu vyplatí.

Dále dnes již přes 90% hledajících prostor, kouká na inzeráty online, takže o potřebě fotografií není nutné diskutovat.

Kromě výše uvedených statistik také profesionální fotograf vám ušetří čas i stres. Dokonce při výměně fotografií za kvalitní na inzerátu zaznamenali prodejci nárůst zájmu až o 130% a lepší fotografie většinou zaujmou i zahraniční kupce.


Realitní fotografie vs. architektonické. 

Kdy objednat realitního fotografa a kdy fotografa, který například fotí pro architekty a hotely.

Za mě to určuje i cena nemovitosti. Pokud prodáváte holý byt není nutné najímat experta na architektonické fotografie. Ale pokud plánujete prodávat vilu plně vybavenou za několik desítek milionu, pak se vám investice do kvalitních architektonických fotografií vyplatí. Nejenže fotograf má čas si počkat na dokonalou denní dobu a v interiéru ladí detaily a hýbe s nábytkem, tak také prostor vhodně nasvěcuje a počítá se i s postprodukcí. Protože ve výsledku neprodáváte jen drahou vilu ale prostor, kde lidé budou chtít bydlet hned, jak uvidí fotografie. 

Neříkám, že realitní fotografové takovou práci neudělají. U nás se zaměřujeme na kvalitu realitních fotografií, základní úprava interiéru, nasvícení a postprodukce jsou v ceně, ale není to standardem. Ale nebojte se správný profík by vám měl poradit co je pro vás vhodné.


Nafoť si sám nebo najmout profíka.

Pokud se rozhodnete si prostor nafotit sami můžete narazit na pár technických věcí, které právě profík umí vyřešit. Stejně tak i při vybírání fotografa byste si měli dávat na pozor na tyto věci a nenechat se zlákat jen cenou. Aby nakonec vlastní nafocen nevypadalo líp jak od onoho fotografa.

Nejdříve koukněte na jeho práce, zda se vám líbí. A zda nabízí co potřebujete.

Profík by měl umět:

Zvolit správný úhel pohledu. 

Je vidět vnitřek i výhled z okna.

Základně upraví interiér aby na fotce vypadal líp.

Pracuje se světlem. 

Má k dispozici správnou techniku.

Fotografie odevzdává až po té, co je upraví v postprodukci.


Potřebuje fotograf vidět prostor předtím než bude fotit? V případě realitních fotografií to nutné není. Standardně fotograf dorazí na místo a fotí. Lze ho upozornit na speciální vychytávky v prostoru či drahé vybavení, které by na fotce nemělo chybět.



Denní doba hraje roli, ale.

Realitní focení neumožňuje čekat na vhodnou denní dobu a poté začít fotit. Pokud má fotograf ten den právě jen vás na focení, pak je možné se přizpůsobit, ale není to standardem. Naopak u architektonických fotografií se to tak dělá.

Exterior Mnisek Construction twilight Architecture photography.JPG

Profesionální fotograf by vám nejen měl ušetřit čas, ale vydělat peníze. 

Cílem je aby se prostor prodal rychle a za vámi požadovanou cenu. Avšak nečekejte zázraky na prodeji závisí mnoho faktorů, ale fotografie jsou zrovna jeden z nich který můžete vědomě ovlivnit.

Přejeme hodně štěstí při výběru fotografa a prodeji nemovitosti.

13. 04. 2020

Kdy nakupovat a kdy nenakupovat fotky z fotobanky.

 

 Fotobanky jsou skoro součástí našich životů a kromě placených najdete i kvalitní fotografie na free fotobankách. Jedním z důvodů proč se lidi rozhodnou k nákupu ve fotobankách je rychlá dostupnost a kolikrát i cena. 

15-007-salad-comp.jpg

Například tvoříte web nebo leták a fotografii potřebujete ihned. A ve fotobance ji máte i v tiskové kvalitě. Pokud vám nevadí, že fotografie z fotobank se mohou objevit i u vaší konkurence, pak je to jednoduchá a levná cesta k dobré fotografii. 

Samozřejmě tu je několik nevýhod. Tím, že stáhnete fotografie z fotobanky, tak to napadne i miliony dalších lidí. Nemáte tím originální obsah, a klienti si nikdy nespojí fotku s vaší službou nebo produktem. 

Dalším vykřičníkem jsou licence. Ve fotobance nikdy nezkontrolujete zda fotografii poskytuje ke koupi právě autor fotografie a také nevíte jestli osoba která je na fotce dala souhlas. Může se jednoduše stát, že vybudujete brand na fotce z fotobanky, ale přihlásí se o ni autor a budete muset fotku stahovat nebo doplácet za autorská práva. 


Na obranu tu jsou samozřejmě fotobanky, které si to ověřují, ale cena se pak může rovnat nákladům na nafocení vašich fotek. Zde fotografie začínají v závislosti na licenci od 300 USD

Nechat si vyfotit fotografie je samozřejmě nejlepší cesta. Budete mít pod kontrolou nejen kvalitu, licence, model releasy, brandový standard ale i jistotu toho, že se fotografie neobjeví jinde.


Jako fotograf samozřejmě doporučuji abyste si fotografie nechali nafotit, ale pokud potřebujete rychle nějakou fotografii, obraťte se na prověřené fotobanky a pozorně si přečtěte jak můžete fotografii použít.


 
15-icecream.jpg
 

Co ve fotobankách najdete. 

Vlastně skoro všechno, od produktových fotografií, reklamních fotografií, ilustrační fotografie, fotografie krajinek i fotografie jídla.

Výhody fotografií z fotobank.

  • Rychlý přístup k fotkám. 

  • Cena.

  • Široký výběr fotek.

  • Některé fotobanky nabízejí foto zdarma jen za označení fotografa.

  • Super pro použití na mockupy.


Nevýhody:

  • Nejsou to originální fotky, může je používat i vaše konkurence. 

  • Může si je koupit kdokoliv.

  • Nevíte kdo opravdu vlastní práva k poskytnutí fotek.


Je na vašem uvážení zda je to pro vás vhodné i výhodné. Například užíváme fotky z fotobank na tvoření moodboardu pro prezentace projektu klientovi.

Sám některé fotografie na fotobankách prodávám, protože mají široké využití, podívat se můžete zde.


Najmutí profesionálního fotografa se fotobance cenou a originalitou nevyrovná. Vše má své klady i zápory. Přejeme šťastnou ruku při výběru obého.

 
06. 04. 2020

Nový podcast nejen pro fotografy

Dlouho jsme nad tím přemýšleli, jestli podcast dělat nebo ne. Ale právě nastala doba, kdy máme více času a ten jsme si vyhradili právě pro podcast. 

Fotka jako řemeslo je podcast pro všechny milovníky focení, těch kteří se jím živí nebo o tom jen uvažují ale i pro ostatní kreativce. S moji ženou Lu se s Vámi podělíme o zkušenosti s podnikáním ve fotografii a žádné téma nebude tabu. 


Věřím, že podcast pomůže nejen fotografům, kreativcům, ale i jako inspirace v životě i podnikání.

Nechceme jen plácat na prázdno, ale využít dlouholeté zkušenosti profesionálního fotografa abyste nemuseli opakovat mé chyby. 

Podcast Fotografie jako řemeslo vychází každou středu odpoledne na mnoha platformách. Tak věřím, že uspokojíme i náročné posluchače.

Chtěli bychom, aby byl podcast interaktivní a na webu www.fotkajakoremeslo.cz nebo pod #fotkajakoremeslo můžete posílat své dotazy i zkušenosti.

Těšíme se na vaše ohlasy

30. 03. 2020

10 tipů pro fotografy co dělat v karanténě

 

Zákaz vycházení, nastávající krize v podnikání mnohé donutila zůstat doma a bez zakázek.

Osobně neznám fotografa, který by fotil na 100% jako před virem.

Mnoho lidí zvolilo trávení času odpočíváním, věnování se rodině a relaxu. Ale upřímně to vás na rozjezd podnikání po ukončení karantény nepřipraví. Všechny kroky by měly směřovat k maximálnímu využití času pro resty a přípravě co bude poté.

Livesport -  Studio Reaktor

Livesport - Studio Reaktor

  • Předělat web a uklidit si portfolio

Konečně je čas na úpravu webu. Vyměňte si fotografie, aktualizujte údaje a texty. 

Zkontrolujte seo a správně použité keywordy. A projděte si analýzy i linkbuilding.


  • Marketing - články, sociální sítě

Marketing je kolikrát při práci až na druhé koleji. Vyselektujte si sociální sítě, které jsou pro vás užitečné a které nikoliv, naplánujte si posty a možná konečně využijete instastories a youtube. Pište příběhy a konečně máte čas na smysluplné posty.

Livesport -  Studio Reaktor

Livesport - Studio Reaktor


  • Zvážit jaké styly fotek budu fotit

Fotím co chci a co mě baví? Nebo nějaké služby omezím a některé přidám. Co nabídnout navíc jako novinku pro klienty, abych byl zajímavý?


  • Vzdělávat se

Máte zásobu videí, tutoriálů, online kurzů, i knih které jste odkládali kvůli nedostatku času? Teď je ta správná doba na to se ponořit a sbírat nové informace. Abyste po skončení zákazu vyletěli s novinkami.

 

Můžete si třeba poslechnout náš podcast, který vychází každý týden.

www.fotkajakoremeslo.cz

www.fotkajakoremeslo.cz

 




  • Projít finance a osekat zbytečné náklady

S karanténou souvisí i snížení zisků. Sice nám teď odpustili na půl roku sociální i zdravotní, ale to neznamená, že budeme bezhlavě utrácet. Projděte si vaše výdaje a vyškrtejte zbytečnosti. Opravdu potřebujete platit Netflix, HBO i Disney plus najednou, nestačí jedno?





  • Dodělat zakázky, zlepšovat se v retuši

Pokud vám na stole ležely nezpracované zakázky které nespěchaly, je dobrá doba dodělat všechny resty vůči klientům. Projděte zpětně emaily, jestli někomu nedlužíte odpověď. A zjistěte, jak na tom vaši klienti jsou. Co takhle ještě zkusit alternativní přístup k retuši Vašich starých fotek? 

 
Tatér Lukáš Poláček

Tatér Lukáš Poláček

 


  • Fotobanky

Mnoho lidí doporučuje fotit pro fotobanky. Pokud tam nemáte zaběhlý profil, tak neočekávejte šílené výdělky. Standardní příjem za jednu fotografii je 25 centů což je asi 5 korun.  Pokud ale nemáte co dělat, a počítáte každou korunu, tak to zkuste. Počítejte ale s tím, že u většiny fotobank musíte projít schvalovacím procesem než fotografie začnete přidávat.

Jedna z mých prvních produktových fotek - a taky jedna z nejkradenějších. (Nelegálně stažených)

Jedna z mých prvních produktových fotek - a taky jedna z nejkradenějších. (Nelegálně stažených)



  • Osobní projekty

Osobní projekty jsou něco, co byste měli dělat po celý rok. Ale zrovna teď je na to vhodná doba. Plánovali jste nafotit jídlo či produkty? Máte na to spoustu času a kdo ví třeba zrovna to vás posune zase o něco dál. Vždy je prostor pro zlepšení.

 
17-05-punch3038.jpg
 




  • Opravit a vyčistit vybavení

Projít si vybavení, uklidit skříně, zjistit co funguje a co nikoliv. Co je potřeba vyměnit, vyčistit. Pokud hodně cestujete, tak není naškodu vyčistit i auto.  Vše připravte tak abyste mohli vzít batoh a ihned vyrazit.




  • Odpočívat

Určitě si odpočiňte. Vše bylo rychlé a hektické, tak není na škodu si užít chvilku klidu. Ale dávejte si pozor, aby to nesklouzlo k nicnedělání.

 
Spa Hotel Imperial - Karlovy Vary

Spa Hotel Imperial - Karlovy Vary

 



Určitě najdete mnoho způsobů jak se posunou a co doma dělat. Jen nezapomeňtě, že vyhrají ti připravení.